Isnin, 31 Ogos 2009

Kembalikan maruah United


LONDON - Pengurus Manchester United, Alex Ferguson yakin anak-anak buahnya mampu mengembalikan maruah skuad The Red Devils itu apabila berkunjung ke Wigan pada aksi Liga Perdana England malam ini.

Rabu lalu, juara bertahan itu tewas mengejut kepada Burnley selepas pendatang baru liga itu mencatat kemenangan bersejarah 1-0 di Turf Moor hasil jaringan tunggal Robbie Blake.

Kekalahan itu sekali gus memberi tamparan hebat kepada barisan pemain bintang United yang kehilangan sentuhan dua tonggak utama, Cristiano Ronaldo dan Carlos Tevez musim ini.

Dengan Nemanja Vidic, Rio Ferdinand dan Edwin van der Sar masih berada dalam senarai kecederaan, Ferguson menyedari akan kerapuhan di bahagian pertahanannya.

Kini, Wigan berharap dapat mengikut jejak Burnley pada aksi di Stadium DW, namun Ferguson tetap tenang dan yakin dengan kebangkitan yang bakal disaji- kan anak-anak buahnya.

"Semua pemain saya kecewa dan ini adalah keputu- san yang teruk buat mereka. Begitupun, saya pasti kami akan memberi respons yang baik pada aksi menentang Wigan esok (hari ini)," ujar Ferguson.

"Kami sebenarnya tidak serius untuk menggunakan semua peluang yang ada. Jadi, saya harap pemain-pemain dapat menggunakan kesempatan yang ada apabila berdepan Wigan."

Dalam pada itu, Chelsea yang masih mengekalkan rekod bersih di bawah kendalian Carlo Ancelotti bakal berdepan ujian sebenar apabila berkunjung ke Fulham esok.

Menurut pemain tengahnya, Frank Lampard, cabaran The Blues musim ini masih panjang biarpun berjaya mempamerkan permainan terbaik dalam dua aksi pembukaan menentang Hull dan Sunderland sebelum ini.

"Perjalanan kami dalam liga masih panjang, namun ia cukup menggembirakan apabila dapat bermula dengan baik," jelas Lampard.

Dalam pada itu, Liverpool akan melayan kunjungan Aston Villa di Anfield, Selasa ini selepas dimalukan Tottenham Hotspur minggu lalu.

"Beraksi di kelab seperti Liverpool, kamu pasti tidak mahu mengalami sebarang kekalahan.

"Jadi, tewas pada perlawanan pertama musim ini adalah sesuatu yang mengecewa- kan," tambah Benitez. - Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan