Isnin, 5 Oktober 2009

'Pengadil tak cukup cergas' : Ferguson


MANCHESTER: Sir Alex Ferguson melancarkan serangan luar biasa terhadap pengadil, Alan Wiley selepas Manchester United seri 2-2 dengan Sunderland apabila mendakwa pegawai perlawanan itu tidak cukup cergas untuk mengadili pada tahap aksi tertinggi.

United perlukan bola terbias daripada cubaan Patrice Evra pada minit ke-93 untuk meraih satu mata daripada aksi menentang Sunderland yang hampir mencipta kejutan terbesar setakat ini.

Gol Darren Bent pada minit ketujuh untuk Sunderland dihapuskan jaringan cantik Dimitar Berbatov pada awal babak kedua sebelum Kenwyne Jones sekali lagi menjelmakan kelebihan untuk pelawat menerusi sumbangannya.

Skuad kendalian Steve Bruce tampak sudah melakukan apa yang perlu untuk mempertahankan tiga mata sebelum cubaan Evra berhampiran kawasan penalti terbias badan Anton Ferdinand untuk masuk selaku gol penyamaan.

Ferguson tidak gembira dengan aksi United tetapi dia menyimpan berang terbesar kepada pengadil dalam kecaman selama 60 saat apabila memberi alasan mengapa pasukannya harus diberi lebih masa selepas gol penyamaan untuk mencari jaringan kemenangan.

Saya harus akui bahawa saya amat kecewa dengan pengadil. Dia tidak langsung tambah masa untuk gol yang kami jaringkan. Dia tiup wisel selepas empat minit dan dua saat ketika masih ada lagi 30 saat.

Dia sebenarnya berjalan selepas gol kedua, untuk berehat. Dia tidak cukup cergas untuk tahap aksi sebegini. Rentak aksi menuntut pengadil yang cergas dan saya tidak fikir dia cergas.

Kecaman Ferguson mungkin percaturannya untuk mengubah perhatian daripada hakikat betapa tanpa Ryan Giggs dan tahap aksi terbaik Paul Scholes yang dikeluarkan pada rehat selepas persembahan mengecewakan United tampak jauh daripada wibawa selaku juara dalam pembikinan.

Daripada mana sudut sekalipun, dia jelas tidak gembira biarpun meraih satu mata berbanding kemungkinan langsung tidak memiliki sebarang mata.

Kami kerap hilang penguasaan bola. Dan saya fikir kami pada tahap baik kerana asakan selain sokongan penonton, tetapi kami kemudiannya melepaskan gol kedua yang amat mudah.

Namun pujian juga untuk pemain kerana mereka tidak pernah mengalah kualiti yang memang saya tahu memang kami miliki, katanya. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan