Ahad, 27 September 2009

Van der Sar tersisih


EDWIN van der Sar akan membuat keputusan mengenai masa depannya bersama Manchester United, Disember depan.

Penjaga gol berusia 39 tahun itu diketepikan berikutan kecederaan tangan dan mengakui dia mungkin memikirkan untuk mengakhiri kariernya musim panas depan.

Pemain Belanda itu mempamerkan aksi bertenaga dan menarik musim lalu ketika membantu United merangkul kejuaraan Liga Perdana Inggeris dan Piala Liga.

Penjaga gol England, Ben Foster kini memikul tugas sebagai penjaga gol utama sementara bekas penjaga gol Juventus itu berusaha memulihkan semula kecergasannya.

Namun, beberapa kesilapan besar pada perlawanan menentang Manchester City baru-baru ini menyebabkan pengkritik mempersoalkan keupayaan Foster menjadi pengganti Van der Sar dalam tempoh yang lebih lama.

Bagaimanapun, Van der Sar menegaskan dia akan bersara jika persembahannya tidak menepati standard tinggi apabila kembali daripada kecederaan nanti.

Dia berkata: “Saya sudah perkatakannya buat beberapa tahun bahawa ia mungkin musim terakhir saya.

“Enam bulan sebelum kontrak saya bersama Manchester United tamat pada Disember 2006, ia dilanjutkan satu tahun lagi dan setakat ini keadaannya sama.

“Saya menanti setiap musim untuk melihat di mana saya berdiri, jika setiap orang gembira dan jika saya boleh mendapat motivasi.

“Namun saya tahu, kerana usia semakin meningkat, ia semakin jelas ini mungkin musim terakhir saya.

“Disember nanti, agak jelas bagaimana ia boleh berlaku. Ketika itu, saya akan mempunyai pemikiran yang jelas. Ia satu dilema yang mengerikan.

“Daripada satu segi, saya tidak pernah terlebih tidur, saya berasa bagus seperti beberapa tahun lalu.”

Perkembangan terbaru menyaksikan Van der Sar terpaksa diketepikan sekurang-kurangnya tiga minggu lagi.

Van der Sar yang patah tangan ketika menentang Bayern Munich pada perlawanan pra-musim, dijangka tidak akan diturunkan hinggalah pertengahan bulan depan.

“Dia masih tidak boleh diturunkan selama tiga minggu,” kata pengurus United, Alex Ferguson.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan